Sjokkbølgebehandling

Sjokkbølge behandling eller terapi er en relativt ny form for behandling som har vist seg å være svært effektiv for å lindre kroniske smerter. Behandlingen er ikke-invasiv og bruker høyintensitets lydbølger til å stimulere kroppens naturlige helbredelsesprosesser. Dette kan være et godt alternativ for personer som sliter med smerter som ikke har blitt lindret med andre typer behandlinger.

Sjokkbølge terapi er en smertefri behandlingsmetode som bruker høyintensitets lydbølger til å stimulere kroppens naturlige helbredelsesprosesser. Behandlingen ble opprinnelig utviklet for å knuse nyrestein, men har siden blitt brukt til å behandle en rekke andre tilstander, inkludert kroniske smerter.
Under behandlingen vil en terapeut lede en spesiell enhet som sender fokuserte lydbølger gjennom huden og inn i det berørte området. Disse lydbølgene vil stimulere blodstrømmen og vevet, noe som kan øke helbredelsesprosessen og redusere smerte. I motsetning til andre typer behandlinger, som kirurgi eller injeksjoner, er sjokkbølge terapi ikke-invasiv, noe som betyr at det ikke er behov for anestesi eller langvarig rehabiliteringstid etter behandlingen.

Hvilke plager kan behandles med sjokkbølge?

Sjokkbølge terapi er en ikke-invasiv behandlingsform som bruker høyintensitets lydbølger for å behandle ulike typer muskel-og skjelett plager. Disse bølgene kan være spesielt effektiv for personer som lider av kroniske smerter. Her er noen forhold som sjokkbølge terapi kan behandle:

• Plantar fasciitis: Dette er en tilstand som påvirker fotens buesene. Det kan føre til smerte og stivhet i hælen, og det kan være vanskelig å gå eller stå i lengre perioder. Sjokkbølge terapi kan bidra til å lindre smerten og øke bevegeligheten i foten.
  • Tennisalbue: Dette er en tilstand som forårsaker smerte og stivhet i albuen. Det kan påvirke personer som gjør gjentatte bevegelser med armen, som tennisspillere eller personer som arbeider med data eller andre aktiviteter som krever mye bruk av musklene i underarmen. Sjokkbølge terapi kan hjelpe til med å lindre smerte og øke bevegeligheten i albuen.
  • Skuldersmerter: Sjokkbølge terapi kan også bidra til å lindre smerte og stivhet i skulderen. Dette er spesielt relevant for personer med tilstander som rotator cuff-skade eller frossen skulder.
  • Kroniske ryggsmerter: Kroniske ryggsmerter kan være vanskelig å behandle, og mange pasienter har prøvd flere behandlingsmetoder uten å oppleve noen varig smertelindring. Sjokkbølge terapi har vist seg å være effektiv for å lindre smerte og øke funksjonen i ryggen.
  • Kroniske nakkesmerter: Sjokkbølge terapi kan også være effektiv for personer som lider av kroniske nakkesmerter. Dette kan være relatert til tilstander som cervikal radikulopati eller whiplash-skader.
Hvordan fungerer sjokkbølgebehandling?

Lydbølgene som sendes inn i det berørte området vil øke blodtilførselen og vevets metabolisme, som igjen kan bidra til å redusere smerte og betennelse. Behandlingen kan også øke produksjonen av kollagen, som er viktig for å opprettholde sunne vev og leddbånd.
Behandlingen vil vanligvis utføres i flere økter, avhengig av alvorlighetsgraden av smertene og den spesifikke tilstanden som behandles. Det kan ta noen uker eller måneder før man opplever full smertelindring, og noen pasienter vil kanskje ikke få fullstendig lindring. Likevel har sjokkbølge terapi vist seg å være en effektiv behandling for mange pasienter som lider av kroniske smerter og andre tilstander.
I tillegg til smertelindring kan sjokkbølge terapi også bidra til å forbedre bevegeligheten og funksjonen i det berørte området.

Hva er forskjellen mellom Sjokkbølge og Trykkbølge?

Trykkbølgebehandling og sjokkbølgebehandling blir ofte forvekslet med hverandre, men det er faktisk noen forskjeller mellom disse to behandlingsformene. Trykkbølgebehandling bruker lavere intensitet og frekvens enn sjokkbølgebehandling. Den brukes vanligvis til å behandle overfladiske myofasciale smerter og muskelknuter. Sjokkbølgebehandling bruker høyere intensitet og frekvens enn trykkbølgebehandling. Den brukes vanligvis til å behandle dypere smerter, som kroniske smerter i muskler, sener og ledd. Sjokkbølgebehandling bruker også høyere energi til å stimulere kroppens naturlige helbredelsesprosesser, inkludert økt blodstrøm og produksjon av kollagen.

Book din konsultasjon