Dysautonomi

Dysautonomi er når det autonome nervesystemet, som styrer viktige kroppsfunksjoner som blodtrykk, hjertefrekvens, fordøyelse og temperatur, ikke fungerer normalt. Dette nervesystemet er delt inn i to grener: det sympatiske og det parasympatiske. Dysautonomi påvirker først og fremst den sympatiske grenen. Det kan være en veldig begrensende tilstand, og noen mennesker kan bli sengeliggende fordi de ikke kan reise seg opp uten å oppleve alvorlige symptomer. Dysautonomi kan være forårsaket av hodeskader som hjernerystelser, sykdommer, infeksjoner, kirurgi, genetiske faktorer eller ha en ukjent årsak. Hvis du opplever en kombinasjon av symptomer knyttet til problemer med det autonome nervesystemet og ikke vet hva som forårsaker det, kan det være verdt å vurdere dysautonomi som en mulig forklaring.

Det finnes flere typer dysautonomi, og POTS er en av disse.

Trykk for å lese mer om POTS

Hva er symptomene?

Symptomene ved dysautonomi kan variere fra person til person og kan svinge i intensitet over tid. Hvert tilfelle av dysautonomi er unikt og forskjellig.

Personer som har dysautonomi, møter ofte utfordringer som:

• Hodepine
  • Utmattelse
  • Besvimelser
  • Sensitivitet for lys og lyd
  • Uregelmessig eller økt hjertefrekvens
  • Ustabilt blodtrykk
  • Svimmelhet/vertigo
  • Kvalme
  • Konsentrasjonsvansker
  • Hjernetåke

De kan også oppleve problemer med balansen, brystsmerter, forstoppelse eller diaré, hyppig vannlating, erektil dysfunksjon, intoleranse for fysisk aktivitet, kortpustethet, søvnforstyrrelser, problemer med å svelge, tremor, humørsvingninger, angst og depresjon.

Utløsere for symptomer ved dysautonomi inkluderer varme, utmattelse, dehydrering, alkoholinntak, fysisk anstrengelse og emosjonell stress. Dessverre fører koblingen til emosjonell stress ofte til feildiagnostisering av personer med dysautonomi som psykologiske tilstander.

Behandling

Det finnes for øyeblikket ingen kur for primær dysautonomi. Sekundære former for dysautonomi bedres ofte når den underliggende tilstanden behandles.

En av hovedfunksjonene til hjernen din er å hjelpe deg med å bestemme posisjonen din i verden. Den gjør dette ved å kombinere informasjon fra det indre øret for å forstå posisjonen til hodet ditt i forhold til tyngdekraften og bevegelsen. Den bruker også tilbakemeldinger fra musklene, leddene og øynene dine for å bestemme kroppens posisjon og plassering i det visuelle miljøet.

For å reagere hensiktsmessig på omgivelsene, må hjernen din integrere alle disse inntrykkene og skape en sammenhengende forståelse av hvor du er i verden. Ved dysautonomi er det ofte problemer med hjernens evne til å integrere informasjon fra det visuelle (øynene), vestibulære (balanseorganet) og proprioseptive (muskler og ledd) systemet. Dette kan føre til funksjonsproblemer og vanskeligheter med å regulere blodstrømmen.

På klinikken har vi en omfattende terapeutisk tilnærming som tar sikte på å håndtere dysfunksjon i det visuelle, vestibulære og proprioseptive systemet. Hovedmålet er å rehabilitere integrasjonen mellom disse systemene. Ved å gjenopprette riktig kommunikasjon mellom øynene, det indre øret og kroppen, ved hjelp av en serie gradvis utfordrende aktiviteter mot tyngdekraften, er målet å gjenopprette riktig autonom regulering. Selv om vi ikke kan garantere spesifikke resultater, og effekten av behandlingen kan variere avhengig av typen dysautonomi, har vi sett positive resultater med vår tilnærming.

Book din konsultasjon