Nevropati er en lidelse som påvirker det perifere nervesystemet, og som kan ha en stor innvirkning på livskvaliteten til de som lider av det. Flere titalls tusen nordmenn lider av denne tilstanden, som kan ha ulike årsaker som diabetes, cellegift, utsettelse for farlige stoffer, akutte og kroniske infeksjoner, alkoholisme og næringsmangel. I mange tilfeller finner man ikke årsaken. Nevropatisk smerte er en vanlig bivirkning av nevropati, og kan være ødeleggende for noen pasienter. Heldigvis finnes det behandlinger som kan bidra til smertelindring, og en av disse er ReBuilder. Les videre for å lære mer om hvordan denne enheten kan hjelpe deg med å takle nevropati og dets symptomer.

Hva er nevropati?

Nevropati er et term som dekker en rekke sykdommer som påvirker de perifere nervene. Disse forskjellige sykdommene har ulike årsaker, men fører til funksjonsforstyrrelser fordi nervene eller deres isolerende myelinskjeder er ødelagt av sykdomsprosesser. Perifer nevropati brukes ofte om hverandre med nevropati siden perifere nerver er berørt.

To typer nevropati

Det er to hovedtyper av nevropati: mononevropatier som påvirker en enkelt nervestamme eller nervegren og polynevropatier som påvirker flere nerver og forårsaker symmetriske symptomer på begge sider av kroppen, ofte med start i hender og/eller føttene. Årsaken til mononevropati er vanligvis skade eller klemming av nerven et sted langs dens bane. Mononevropathia multiplex er en betegnelse som brukes når flere nerver påvirkes usymmetrisk. Dette skyldes en betennelsesreaksjon i de små blodårene som forsyner nervene med oksygen, og fører til mangel på oksygen. Denne tilstanden oppstår ofte i forbindelse med bindevevssykdommer som polyarteritis nodosa og systemisk lupus erythematosus.

Symptomer og behandling

Nevropati påvirker de autonome, sensoriske og motoriske nevronene i det perifere nervesystemet. Dette kan føre til symptomer som nedsatt følelse, nummenhet, prikking, dyp smerte eller økt smertesensitivitet i ekstremitetene (sviende, brennende følelse). Nevropati kan være en alvorlig tilstand, og det er viktig å få en korrekt diagnose og behandling. Behandling for nevropati inkluderer vanligvis ikke-farmakologiske terapier, medisiner og invasive prosedyrer som ryggmargsstimulering.

Hva kan man selv gjøre ved nevropati?

Det finnes flere ting man kan gjøre for lindring av symptomene nevnt ovenfor. Man kan blant annet:

• Lett mobilisering av ledd, og massasje kan ha en lindrende effekt. Dette kan forbedre sirkulasjonen.
  • Elektrostimulering (ReBuilder)
  • Bruk av innesko
  • Bruk av kompresjonsstrømper (dersom man har hevelse)
  • Styrking av muskulatur i ben og føtter

Hva er ReBuilder?

ReBuilder er en innovativ og ikke-invasiv håndholdt enhet som er godkjent av FDA for behandling av smerte. Den er spesielt designet for å behandle nevropati ved å stimulere nervene og musklene, samt gjenopprette normal pluss-minus polaritet langs nerveaksene og dendrittene. ReBuilder fungerer på tre separate nivåer og kan hjelpe med å omgå den synaptiske kløften som er ansvarlig for nevropati og kan føre til redusert smerte og økt funksjonalitet.

rebuilder device

Hvordan virker ReBuilder mot nevropatisk smerte?

ReBuilder fungerer ved å vekke opp sovende nerveceller. Enheten virker på tre separate nivåer for å behandle nevropatisk smerte. Først og fremst stimulerer den nervene ved å sende en elektrisk impuls med en smal bølgeform og høy transient spenning. Dette signal gjenoppretter nervefunksjonen og repolariserer synaptiske tilkoblinger. Deretter stimulerer den musklene med en annen type elektrisk impuls. Til slutt kombinerer ReBuilder disse to signalene for å oppnå en optimal elektrostimulering.

ReBuilder er en trygg og ikke-invasiv behandlingsmetode som kan være et alternativ til konvensjonelle smertestillende midler og invasive prosedyrer. Det kan også være et verdifullt supplement til andre behandlingsmetoder for nevropati.

Hvordan bruker man ReBuilder?

På klinikken vår i Tønsberg bruker vi Rebuilder i vann for økt stimulering, og vi bruker den for både hender og føtter. Man sitter med hendene eller føttene i lunkent vannbad med to elektroder. Under behandlingen vil man føle en svak strøm, som avtar etterhvert. Behandlingen varer omtrent 20 minutter. Vi ser ofte at pasienter med nevropati vil behøve regelmessig behandling med Rebuilder for smertelindring.

Finnes det noen ulemper?

Ulemper ved bruk av ReBuilder inkluderer at det kan være tidkrevende og kreve regelmessig behandling for å oppnå langvarig smertelindring. Noen pasienter kan oppleve svakt ubehag under behandlingen. ReBuilder bør ikke brukes av personer med pacemaker eller andre elektriske medisinske enheter, og det bør ikke brukes av gravide kvinner eller personer med epilepsi uten først å rådføre seg med en spesialist.

Lurer du på noe, eller ønsker mer informasjon om dette, ta kontakt.