Kiropraktikk

Kiropraktikk omfatter diagnostikk, behandling, rehabilitering og forebyggelse av lidelser i nerve-muskel-skjelett systemet,- hele bevegelsesapparatet, ikke bare korsryggen.

Kiropraktikk som behandlingsmetode har som hovedmålsetting å gjenopprette normal funksjon i bevegelsesapparatet og nervesystemet, når feilfunksjon har oppstått.

Som spesialist i kroppens bevegelsesapparat er kiropraktoren ekspert til å få ledd, muskler og skjelettsystemet til å fungere optimalt. Uansett om du allerede har problemer med muskel- og skjelettsystemet og trenger behandling, eller om du trenger råd og veiledning om kropp og helse- du er i de beste hender hos kiropraktoren. Hjernen er det overordnede senteret som styrer alle kroppens funksjoner. Dette gjør den ved å sende sine signaler gjennom et intrikat nettverk av nervetråder mellom det sentrale nervesystem (hjernen og ryggmargen) og resten av kroppen. Dette nettverket forgreiner seg ut fra ryggsøylen. En feilfunksjon i et ledd i ryggen som medfører nerve-irritasjon og endringer i tilhørende bløtvev kalles en subluksasjon. En subluksasjon vil resultere i nedsatt helsetilstand. Kiropraktisk behandling gjenoppretter normal funksjon i bevegelsesapparatet og nervesystemet når subluksasjon har oppstått. Dette gjøres oftest ved hjelp av spesifikk leddkorrigering.

Kiropraktorer gjennomgår en omfattende utdanning og får kunnskap og ferdigheter til å evaluere, diagnostisere og behandle ulike problemer i nerve- muskel og skjelett systemet. Kiropraktorer er autorisert helsepersonell og har henvisningsrett og sykemeldingsrett.

Hva kan en kiropraktor behandle?

Kiropraktorer kan behandle en rekke akutte og kroniske tilstander, blant annet:

• Ryggsmerter
  • Korsryggsmerter
  • Nakkesmerter
  • Hodepine/migrene
  • Kne- og ankelproblemer
  • Strekkskader
  • Forstuvninger
  • Smerter knyttet til leddgikt
  • Arbeidsrelaterte skader
  • Idrettsskader

En vanlig behandlingsmetode som en kiropraktor bruker, er manuell manipulasjon av ryggvirvlene i ryggraden eller andre ledd, som vanligvis kalles en “justering” eller “korrigering”. Dette hjelper til med å gjenopprette leddets naturlige bevegelse og forbedre funksjonen.

Hvis du opplever muskel- og leddsmerter, kan en av kiropraktorene våre i Tønsberg hjelpe deg med å finne årsaken til smertene og utvikle en tilpasset behandlingsplan. I klinikken står vi for kvalitet og du vil møte erfarne kiropraktorer med omfattende kunnskap, ferdigheter og erfaring i å behandle ulike typer muskel- og leddproblemer.

Du vil først gjennomgå en grundig undersøkelse for å identifisere årsaken til smertene dine. Deretter vil vi utvikle en tilpasset behandlingsplan for å hjelpe deg med å lindre smertene og få deg frisk. Våre kiropraktorer bruker en rekke behandlingsmetoder, inkludert manuell manipulasjon, bløtvevsbehandling, laserbehandling, sjokkbølge behandling og nevrologisk rehabilitering, for å sikre best mulig resultat for pasientene våre.

Hva skjer under en kiropraktorbehandling?

Ved manipulering eller justering av et ledd, skapes en aktivering av reseptorer i leddkapselen og andre bløtvevsstrukturer rundt leddet. Dette gir hjernen et bedre bilde av leddet, som igjen gjør det lettere og mer effektivt å bevege. Med andre ord forbedrer det kommunikasjonen mellom hjernen og kroppen.

”Knekkelyden” man kan høre under behandling kommer fra dannelse av gass inni et ledd, en prosess kalt tribonukleasjon. Dette er ikke farlig og ikke nødvendig for å forbedre bevegelsen i leddet.

Dannelse av gassbobler kan skje når to våte flater skilles fra hverandre. I ledd som finnes i fingrene og ryggen, er det to våte flater av glatt brusk som er smurt med leddvæske (synovialvæske). Hvis disse flatene raskt separeres fra hverandre, kan gassboblene dannes. Dette kan illustreres ved å tenke på en glassplate som ligger oppå et glassbord med vann i mellom. Når man prøver å løfte glassplaten, vil man føle at den blir sugd fast til bordet.

Finnes det noen bivirkninger?

De fleste personer opplever minimale eller ingen bivirkninger etter å ha gjennomgått en kiropraktisk behandling. Noen få personer kan imidlertid oppleve ømhet i det området som ble behandlet, da dette er kroppens naturlige reaksjon på endringen som har blitt gjort. Dette er som regel helt ufarlig og vil forsvinne i løpet av 12-24 timer.

I sjeldne tilfeller kan bivirkninger som smerter, hodepine, svimmelhet og kvalme oppstå, men disse er normalt sett også ufarlige og vil avta raskt. Kiropraktisk justering anses som en trygg behandlingsform for muskel- og skjelettplager.

Er det trygt å gå til kiropraktor?

Ja, det er trygt å gå til kiropraktor. Ved klinikken vår i Tønsberg vil du bli tatt godt vare på av erfarne kiropraktorer som tar hensyn til dine individuelle behov og preferanser. Vi vil alltid jobbe for å sikre at du føler deg trygg og komfortabel under behandlingen.

Book din konsultasjon