I dagens samfunn, der stadig flere investerer i egen helse, søker etter økt livskvalitet og utforsker helhetlige tilnærminger til helse, har kiropraktisk behandling blitt betydningsfull. Kiropraktikk er basert på faktum om at hjernen og nervesystemet samarbeider for å formidle viktig informasjon som er nødvendig for kroppens riktige funksjon og harmoni. Denne informasjonen transporteres fra hjernen til alle deler av kroppen gjennom nervesystemet, som består av hjernen, ryggvirvler, ryggmarg og ryggmargsnerver. Nervesystemet fungerer som kroppens kommunikasjonsnettverk, og derfor er det avgjørende at ryggvirvlene er korrekt justert for effektiv kommunikasjon. Selv en liten feilstilling kan føre til inflammasjon, noe som kan forstyrre kroppens funksjoner. Kiropraktorer utfører manuelle justeringer for å rette opp feilstillinger i ryggvirvler, lindre trykk eller forstyrrelse på nervene og legge til rette for uhindret kommunikasjon mellom hjernen og organene, noe som fremmer helhetlig helse gjennom en velfungerende ryggrad.

Kiropraktikk har blitt praktisert omfattende i ulike regioner og blant ulike befolkningsgrupper over hele verden. Begrepet “Kiropraktikk” har gresk opprinnelse og betyr “praktiske hender.” I dag er kiropraktikk en ettertraktet og velkjent type behandling. Teorien og metoden for kiropraktikk ble utviklet av David Daniel Palmer, en kanadier som bodde i USA, og som startet dette arbeidet i 1895. Denne tilnærmingen hevder at mange helseproblemer har røtter i nevrologiske forstyrrelser i det sentrale og perifere nervesystemet. Ved å benytte muskel- og skjelettjusteringer, spesielt med fokus på ryggraden, i tillegg til støtteteknikker, har kiropraktikk som mål å rette opp en rekke helseutfordringer.

Hva gjør kiropraktoren?

Kiropraktorer anerkjenner at ulike faktorer påvirker fysisk velvære, inkludert trening, hjernehelse, kosthold, hvile, miljø og arv. Vi tilbyr naturlige, medikamentfrie og ikke-kirurgiske behandlinger som bygger på kroppens iboende evne til å bedre seg. Kiropraktorer kan også foreslå endringer i livsstilen, for eksempel tilpasninger i kosthold, treningsrutiner og søvnmønstre. Ved passende tilfeller samarbeider de med og henviser pasienter til andre medisinske fagpersoner, som fysioterapi eller spesialiserte leger. Som annet helsepersonell følger kiropraktorer en spesifikk prosedyre for å innhente nødvendig informasjon for diagnose og behandling. Dette innebærer blant annet:

1. Gjennomgang av pasientens sykehistorie, gjennomføring av fysiske, nevrologiske og ortopediske undersøkelser, samt bestilling av relevante laboratorietester som blodprøver og røntgenbilder for å vurdere rygg- og generell helse.
  2. Kiropraktorer bruker analyser av kroppsholdning og ryggrad som en del av diagnoseprosessen. Når problemer kan tilbakeføres til muskel- og skjelettsystemet, justerer kiropraktorer manuelt ryggraden.
  3. Noen kan også inkludere ekstra behandlinger som kuldebehandling, lysbehandling, massasje, sjokk-eller trykkbølgebehandling, elektrisk stimulering og akupunktur.
  4. Enkelte kiropraktorer kan også benytte støttetiltak som stropper, teip og støtter. Mens de veileder pasienter om velværeaspekter som ernæring, trening, livsstilsjusteringer og håndtering av stress, forskriver ikke kiropraktorer medisiner eller utfører kirurgiske inngrep.

Hvorfor er vi annerledes?

For å forklare hva vi gjør, vil vi gi noen eksempler på tilstander vi jobber med daglig. For alle dager er ulike.

– Mann, 75 år, hatt hjerneslag, plages med ustøhet og lammelser.

– Kvinne, 32 år, kroniske ryggsmerter siden tenårene, plages også med nakkesmerter og hodepine.

– Kvinne, 20 år, daglig migrene og svimmelhet, hjernerystelse for noen måneder siden.

– Mann, 42 år, konstante smerter i høyre skulder og albue, lite kraft i høyre arm.

– Gutt, 12, Konsentrasjonsvansker og ufokusert på skolen, ADHD.

– Kvinne, 35 år, hjernetåke, pulssvingninger, svimmelhet, kvalme, lite fungerende.

– Mann, 28 år, profesjonell i idrett, vil gjerne prestere bedre, bli mer fokusert.

– Mann, 67 år, store knesmerter etter operasjon for en måned siden.

– Kvinne, 51 år, svimmelhet, nakkesmerter og lite energi. Var i en bilulykke for tre år siden.

– Kvinne, 72 år, kan ikke plukke opp barnebarn eller ta på sko på grunn av svimmelhet når hun lener seg fram. Hun har også nervesmerter i bena og kroniske smerter i korsrygg.

– Mann, 25, våknet opp i dag og kan ikke bevege/vri på nakken. Smertestillende hjelper ingenting.

Dette er et eksempel på en typisk dag for en av våre terapeuter på klinikken. Det som gjør oss annerledes er vår innfallsvinkel til diverse problemstillinger, og at behandlingen er individualisert. Vi tror at alle har potensial til å helbrede og komme seg, uansett hvor komplekst deres tilstand måtte virke. Vi jobber tett med hver pasient for å skape en personlig tilpasset behandlingsplan som tar hensyn til deres unike behov og mål, og hjelper dem med å gjenvinne kontrollen over sin helse og vitalitet.

Ønsker du å vite om vi kan behandle din tilstand? Kontakt oss på telefon eller send oss en melding på nettsiden.

Book din undersøkelse her